Parfymen

Patrick Süskind

Grenouille kommer till världen under en grov träbänk där hans mor rensar fisk. Platsen är Paris Hallar, tiden 1700-tal. Modern vill inte veta av honom, de ammor som nödtorftigt föder upp honom gör det för pengar, som barn lämnas han att klara sig på egen hand. En vanlig människa skulle snabbt gå under i den stinkande och grymma värld som Paris fattigkvarter utgör.
Men Grenouille är ingen vanlig människa. Han saknar helt kroppslukt. Människor blir utan att förstå varför illa till mods i hans närvaro och han lever i en obruten isolering.
Desto lättare för honom att bevara sin hemlighet - han är född med ett luktsinne så fint, att han i mörkret kan följa en enskild människa, rakt genom stinkande människomassor, på flera kilometers avstånd. Han glömmer aldrig en lukt. Och doften blir hans besatthet, hans passion, hans livsinnehåll och så småningom också hans yrke - parfymörens. Den doft som ger honom den utsöktaste njutning finner han hos unga oskuldsfulla kvinnor; kvinnorna intresserar honom inte - men Doften! Den måste utvinnas, destilleras efter konstens alla regler, och som världens mest framstående parfymör kan han konsten. Men den kan bara utövas till priset av de unga kvinnornas liv.
Hans konst ger honom en sådan makt över människorna att han bokstavligt talat kan få dem att göra exakt som han vill. Han kan göra sig själv till Messias eller djävul i deras ögon, allt efter behag, han kan få dem medgörliga, lyckliga, orgiastiska, upproriska. Ur denna makt föds ett hat och ett förakt för människan - som aldrig kunnat lära honom kärlek - och också en livssyn som obönhörligt leder honom mot undergången.
Parfymen ska läsas som en regelrätt thriller, som en färg- och doftrik tidsskildring av 1700-talets Frankrike, som en stilistisk tour de force av en ny storartad författare.

En ovanlig bok som är klart läsvärd. Lätt text och ganska korta kapitel gör att den aldrig känns jobbig.

Läst Januari-07