Luftslottet som sprängdes

Stieg Larsson

Två svårt skadade personer tas in akut på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Den ena är Lisbeth Salander, som är efterlyst misstänkt för dubbelmord. Hon har en livshotande skottskada i huvudet och måste opereras omedelbart. Den andra personen heter Alexander Zalachenko, en äldre man som Salander huggit med en yxa.

Den tredje och avslutande delen i Milleniumserien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander överlevde visserligen att bli levande begravd, men hennes problem är lång ifrån över. Zalachenko har tidigare varit yrkesmördare i den sovjetiska underrättelsetjänsten. Han är dessutom Salanders far och det är han som försökt ta livet av henne. Starka krafter vill tysta Lisbeth Salander en gång för alla.

Samtidigt gräver Mikael Blomkvist i Salanders dolda förflutna och kommer snart sanningen på spåren. Han skriver på ett avslöjande reportage som kommer att rentvå Lisbeth Salander och skaka regeringen, Säpo och hela landet i dess grundvalar. Äntligen finns en chans för Lisbeth Salander att göra upp med sitt förflutna och en möjlighet för rättvisan – den verkliga – att segra.

Drygt 700 sidor spännande uppföljning och avslutning på Milleniumserien. Precis som de andra två böckerna är det svårt att sluta läsa, man vill bara ha mer hela tiden. Detta är nog den boken som jag tycker att det händer ”minst” i. Det är mycket forskning i det gamla om vad som har hänt och varför. Därmed inte sagt att det är en dålig bok, den är lika läsvärd som de andra två och nästan ett måste för att kunna lägga hela historien bakom sig.

Läst oktober-07