Jag själv

Lauren Bacall

Med sin egen penna och sina egna ord berättar Lauren Bacall, idag 54 år, om sitt liv fyllt av legendariska människor och lika rikt på lycka som sorg. Hon börjar sin bana som en söt och klyftig judisk sextonåring som platsviserska på en Broadwayteater. Hon arbetar också som mannekäng och fotomodell och när hon kommer på omslaget till Harper´s Bazaar får hon en chans till provfilmning.

Bara 19 år är hon när hon plötsligt blir känd och lanserad som en rolig (det var hon) och tuff (det var hon inte) sexbrud. Och i sin första film får hon som motspelare Humphrey Bogart, gift och 25 år äldre än hon, och blir hans "Baby" i en av Hollywoods genom tiderna mest romantiska kärlekshistoria.

Med en alldeles egen ton och ett otroligt minne för detaljer berättar hon om sina elva, nära nog, fullkomliga år som fru Betty bogart, Betty är hennes dopnamn - Lauren det namn hon fick som filmstjärna. Nu rör hon sig plötsligt själv bland alla de Hollywoodpersonligheter som hon beundrat på vita duken. Av Bogie får hon mer kärlek, ömhet, glädje och omtanke än hon kunnat drömma om. De både skapar en familj och en gemensam vänkrets och de arbetar var och en vidare på sin karriär inom filmen.

Ett äventyr parat med våldsamma strapatser blev inspelningen av filmen Afrikas Drottning där Humphrey Bogart spelade mot Katherine Hepburn och Lauren var med som sällskap. I själva verket blev hon den som tog hand om allt det praktiska under inspelningarna. För den filmen fick Bogie en välförtjänt Oscar.

Deras lyckliga år tillsammans får ett tragiskt slutkapitel. Den fruktansvärda tid då det upptäcktes att Bogie led av strupcancer och hans heroiska sätt att ta sin sjukdom återberättar Lauren Bacall med en uppriktighet som griper och skakar läsaren.

Lauren Bacall är en kvinna vars liv innehållit exceptionellt många toppar och djup. Men hon glömmer inte att hennes växlingsrika liv gjort henne till den hon är och glömmer aldrig dem som bidrog till att forma henne som människa och stjärna; hennes mor, Bogie, alla nära vänner och hennes tre barn. Flickan Leslie och pojken Steve med Bogie och Sam som hon fick med sin andre man, skådespelaren Jason Robards. Det var tyvärr ett olyckligt äktenskap som så småningom upplöstes. Dessemellan hade hon haft en kärlekshistoria med Frank Sinatra, som inte direkt framstår som ridderlig i den roll han spelade i hennes liv.

Lauren Bacall skriver som hon är - uppriktigt, humoristiskt, levande och andlöst rakt på sak - en kvinna att beundra inte bara som filmskådespelerska, som scenartist (hon fick en Oscar för sin roll i Broadwaymusicalen Applause), som den kultfigur i tjugonde seklet som hon blev tillsammans med Bogie, utan också som en människa som livet skolat. Här kommer hon nu - livs levande på boksidorna - Lauren Bacall - Jag själv.

Rent spontant tror jag att jag är för ung för att läsa denna boken. Jag har hört talas om de flesta personerna och känner igen en del filmen, men jag har ju inget förhållande till dem som människor i ålder med mina föräldrar kanske har. Boken som sådan var helt ok att läsa, lättläst, korta kapitel och ganska intressant, men kanske inget jag skulle rekommendera till någon jämnårig eller yngre.

Läst juli-augusti-09