Insidan

Liam Norberg

Februari 1993. Den då tjugotreårige Liam Norberg lämnar ett gråkallt Sverige för semester i Rio. Han har gott om pengar och har bestämt sig för att ligga lågt ett tag. Livet ser ljust ut och han har sopat igen alla spår efter ett flertal lyckade kupper. Men det är ändå något som inte stämmer. Varför har polisen plötsligt börjat visa intresse för Liam och hans kompisar? Vem är det egentligen som har span på sig - finns det trots allt spår som inte är undanröjda?

Med denna ovisshet inom sig ser han fram emot att få sitta på flyget till solen och värmen och karnevalen i Rio. Men väl framme på Arlanda börjar en helt annan resa än den han har tänkt sig. En resa som kom att ta femton år.

Nu berättar Liam Norberg om vad som egentligen hände, om sina val i livet, från de farliga och vilda åren fram till den han är idag. Insidan ger en unik inblick i den kriminella världen och skildrar de mest uppmärksammade brotten under 1900-talet, en brottslighet av ett välorganiserat och målinriktat slag, som aldrig tidigare hade funnits i Sverige.

Liam Norberg är känd för sina filmroller i bland annat Stockholmsnatt och Sökarna. Men även för att ha gått från kampsportsmästare till yrkeskriminell. Han blev dömd till ett rekordlångt fängelsestraff för 930-miljonerskuppen mot Gota-banken 1990 och ett värdetransportrån i Göteborg. Följ med Liam med på insidan.

Jag måste säg att jag är förvånad att han klarade sig undan lagens långa arm så länge. Det var ganska intressant att läsa om hur det går till i den kriminella världen. Även om han säkerligen har utelämnat vissa detaljer. Boken som sådan gick mycket fort att läsa. Dels är den intressant och dels massor av små, korta kapitel så att du alltid kan läsa bara ett till.

Läst mars-10